Menggunakan Library Revit non-RFA

Revit menyimpan library dalam bentuk file RFA (Revit Families). Anda dapat me-load file RFA untuk menggunakannya dalam project anda. Namun tidak semua library disimpan dalam file RFA! Pernahkah anda menemukan library dinding, lantai, atap, railing dalam format RFA? Semua compound object dan assembly tidak disimpan dalam file RFA, tapi hanya merupakan defenisi dalam file RVT.

Lalu bagaimana jika anda menemukan library tersebut dan ingin menggunakannya dalam project anda? Mudah saja. Pilih objek tersebut, copy to clipboard, dan paste di project anda. Maka defenisi family akan ada di file project anda.

Anda dapat pula mengkopi defenisi family dari project browser. Cari pada bagian families, klik kanan, pilih copy to clipboard, lalu pada file project anda, dari menu Revit, pilih edit>paste from clipboard.

Jika anda ingin menggunakannya secara berulang-ulang, langkah terbaik adalah menyimpannya dalam template file.

* Ada baiknya anda meyakinkan apakah family dalam file RVT tersebut dapat anda gunakan untuk keperluan anda. Jika anda mendownloadnya, perhatikan apakah ada syarat-syarat penggunakan family tersebut. Untuk family di Tentang CAD, anda dapat menggunakannya secara bebas. Tapi belum tentu hal yang sama berlaku pada sumber lain.







  • http://arsitekk.blogspot.com Kamal Komaludin

    betul mas edo, ini yang biasa saya gunakan!
    semudah copy paste block/gambar di autocad!!
    go to revit